2010. december 16., csütörtök

Lecsavart vagy letakart láng?


…hé, mondd, mi lesz velem,
ha kihullott a gitár a kezemből?
(LGT)


Pár éve gyümölcsöző együttműködés alakult ki a Szitakötő című negyedévi gyerekújság és köztem. Több-kevesebb rendszerességgel publikálok a lapba, zömmel meséket, zöm nélkül verseket. Sajnos, néhány lapszám óta ez már csak múlt időben igaz. A szerkesztőség sorra dobja vissza beküldött meséimet, mindig szépen megindokolva, mi a baj velük.
Én pedig gondolkodóba estem, ami végül a rémület érzéséhez vezetett el. Mi van, ha igazuk van? Mi van, ha „kiégtem”? Hiszen magam is érzem, hogy az újabb mesék valahogy nem olyanok, mint korábban. Jó, most megjelent A széttört mese, ami szerintem egész jól sikerült, de hát az is jó évtizedes korú. Tudnék-e vajon most is ugyanolyant produkálni?

A sors gondoskodott a megfelelő időzítésről: ebben a lelkiállapotban lett dolgom Robert Schumann d-moll hegedűversenyével. Schumannról tudjuk, hogy (vélhetőleg) örökletes elmebaja volt, ami élete utolsó szakaszában kifejezetten elhatalmasodott rajta. Mai tudásunk szerint szifiliszes is volt, ami önmagában is elég lett volna hozzá, hogy kikezdje az idegrendszerét. A Hegedűverseny 1853-ban, vagyis halála előtt három, elmegyógyintézetbe kerülése előtt pedig egy évvel készült. Egyszóval olyan szakaszban, amelyben a szerző elme- és lelkiállapota már igencsak leszálló ágban volt.
Az „elmebaj” persze, a berögzült sztereotípiák fölidézésére ad alkalmat. Ám csalódást kell okoznom annak, aki valami olyasmit vár, mint a pszichopaták festményei. A Hegedűverseny nem vizionárius, nem szélsőséges zene.
Hanem milyen?
Hát, nem is tudom. Szomorúságot érzek, amikor hallgatom, mert azért nagyon hallani, milyen periódus gyümölcse a mű. Azt az ötletgazdagságot, azt a sziporkázó szellemességet és azt a tavaszias és fiatalos fílinget, ami Schumann ifjúkori műveit jellemzi, itt már hiába keressük. A Hegedűverseny persze, nagyon szép (pestiesen szólva: nekem legyen mondva), én nagyon is szeretem, de a nagy zongoraművekkel, a szimfóniákkal, a korábbi kamaraművekkel összehasonlítva lehangoló az eredmény. De – hangsúlyozom – a forrás nem apadt el, a fények nem hunytak ki teljesen, és ha elég oldottan és nyitottan ülünk le meghallgatni, akkor a Hegedűverseny is mélyen meg tud érinteni. Más szóval, azért is érzem a szomorúságot, mert ott van, hallani minden pillanatban, hogy ki volt valaha, aki ezt a zenét szerezte.
A kérdés, ami bennem megválaszolatlanul maradt, hogy egy ilyen leépülés során mi is történik ténylegesen? Két esetet tudok elképzelni, és nagyon nem mindegy, melyik az igaz.
1) A „kreatív zóna” elkülöníthetetlen részét képezi az elmének. Ha az elme (mint olyan) leépül, akkor a művészi teremtő erő is lankad. Hasonlattal: fogy az oxigén, a fáklyák kialszanak, vagy legalábbis a többségük kialszik.
2) A „kreatív zóna”, bár ugyanabban a koponyában lakik, nem része az elmének. Ha az elme (mint olyan) leépül, gátolt lesz a művészi alkotás, de maga a teremtő erő nem veszít intenzitásából. Hasonlattal: a csillagokat eltakarják a felhők, de maguk a csillagok változatlan fénnyel ragyognak.
Schumann Hegedűversenyét hallgatva hajlamos vagyok a 2-es pontra szavazni, de azt persze, nem tudom, hogy azért, mert csakugyan a 2-es pont az érvényes, vagy mert azt akarom érvényesnek tudni.

Pedig jó volna tudni. A saját jövőmet illetően is.

6 megjegyzés:

Balázs írta...

Bocsánat, hogy offtopic vagyok (a témán kérődzöm még magamban), de két megjegyzésem van: egyrészt a beékelt zenék Explorer alatt (nálam) nem játszódnak le. Másrészt amikor a "pszichopaták festményei"-ről írsz, akkor jól gondolom, hogy a pszichotikusokra gondolsz?
Cf.: http://sorskonyvnelkul.blog.hu/2010/10/24/hapci_szotar

Jgy írta...

Elmeügyben teljesen laikus vagyok, ezért is használok a témában sok idézőjelet. Vélhetőleg a pszichotikusokra gondoltam.

A zenék lejátszhatósága, úgy látszik, nagymértékben függ a böngészőtől. Olyannyira, hogy Explorer vagy Opera használata esetén a zenék tárhelyéről is összevissza információkat kapok (pl. az Opera szerint töröltem valamelyik fájlt, holott nem.) Nekem a Mozilla Firefoxon megbízhatóan szól. Ha nem jutsz hozzá, jelezd magánban, és akkor átküldöm neked a hangfájlokat.

Ria írta...

Szorongatóak érzéseid, fájdalmasak kérdéseid.
Létrehozol valamit, amiben szíved, lelked benne van. Amit olyan fontosnak tartasz, hogy úgy döntesz, érdemes másoknak is megmutatnod. És akkor, akiktől eddig elfogadást kaptál, azok elutasítanak. Pozíciójuk révén pedig megnehezítik,hogy eljuss azokhoz, akik talán befogadnának.
Így hát, természetes, hogy ilyen kérdések merülnek föl benned!
De!
Mi van, ha nincs igazuk?
És!
Az újabb meséid másságát miért véled a "kiégés" jelének?
Változásod kapcsán miért a szellemi leépülés problematikája merül föl benned?

Elmeügyben én is laikus vagyok, ha nem is teljesen érintetlen.
Tapasztalataim alapján, azt gondolom a leépülés és a kreativitás összefüggéseiről, hogy azok a leépülést kiváltó kórfolyamattól függenek.
Az általad felvázolt lehetőségek közül akármelyik érvényes lehet.

Köszönöm Schumann-t.:)
További békés Ünnepeket kívánok!

Szia: Ria

Jgy írta...

Ria, köszönöm az együttérző sorokat. Minden este azzal bújok az ágyamba, hogy na, talán holnap visszatér az ihlet. Szóval, bizakodó vagyok.

Líbuc Nagy Katalin írta...

Én azt gondolom, hogy az elme úgy működik, mint egy vevőberendezés. Ráadásul úgy hangolódik be, hogy mindig azt fogja be, amire épp szükségünk van, vagy amire épp készen vagyunk. Vannak időszakok, amikor megtanultunk, kipróbáltunk minden variációt egy témán belül, ilyenkor "jelszünet" van, "keressük a jelet", áthangolódunk. Ezt az időt ki kell bekkelni, türelemmel. Ne aggódj! Légy nyitott, befogadó, türelmes! A kreativitásod megmaradt, csak épp átalakul! :)

Jgy írta...

líbuc, kívánom, hogy igazad legyen. A biztató sorokat mindenképpen köszönöm.