2010. november 25., csütörtök

Feldolgozás – átdolgozás – új mű

Az alábbiakban azzal a jelenséggel szeretnék foglalkozni, amelynek során egy zeneszerző egy már kész művet nyersanyagul használ. A nyersanyagul szolgáló kész mű lehet a szerző sajátja (ld. Mozart: c-moll mise → Davidde penitente), és lehet más szerző műve (én most ez utóbbival foglalkozom). Rögtön hadd bocsássam előre, hogy a címben szereplő fogalmak közt egyáltalán nincs éles határ, és nagyon is véleményes, hogy valamely így keletkezett mű melyik kategóriába tartozik. (Itt jelzem, hogy jelen bejegyzésben nem foglalkozom a protestáns korálok, népdalok feldolgozásaival.)
A kategóriákba soroláshoz segítség az a – belátom, szubjektív – szempont, hogy az új mű mennyiben több vagy más az eredetihez képest. Más szóval, a felhasználó mennyit tudott hozzátenni az eredetihez.
Rögtön az elején gondban vagyunk. Bach orgonára készült Vivaldi-átiratai rejtélyes módon úgy hangzanak, mint egy-egy Bach-mű, pedig Bach egyetlen hangot sem változtatott az eredetin. (Nem saját megállapítás, de teljes mértékben egyetértek vele.) De ehhez nem is kell Bach-volumenű zseninek lenni. Reneszánsz kórusművek Bakfark általi feldolgozását hallgatva nemigen jut eszünkbe, hogy nem eredeti lantdarabot (és nem eredeti Bakfark-darabot) hallunk, hacsak nem tudjuk, hogy átiratról van szó (vagy rájövünk, mert ismerjük az eredetit).
De ha ezeken túllépünk, ismét föltehetjük a kérdésünket: mivel gazdagodik a preparált mű, illetve keletkezik-e új mű a preparáció által. Vulgárisabban: van-e rá okom, hogy a preparátumot inkább akarjam hallgatni, mint az eredetit? Általános válasz nincs, az egyes eseteket kell megvizsgálni.
Először nézzünk egy olyan csoportot, amelyet meg- vagy áthangszerelt művek alkotnak. Ezek színesebbé teszik az eredeti zenét, de érdemben nem tesznek hozzá (mindig odaértendő, hogy számomra). Bach orgonaműveit, Brahms g-moll zongoranégyesét nem szívesen hallgatom Schönberg nagyzenekari változatában. Amikor Webern meghangszereli Bach Ricercaréját (Musikalisches Opfer), az is inkább mint rendkívül invenciózus hangszerelési tanulmány működik, de nem ad plusz információt a Bach-műről. (Plusz információt ad viszont arról, hogyan viszonyul Webern Bachhoz, Bach zenéjéhez és konkrétan a Ricercaréhoz.) Fokozottan viszolygok az Egy kiállítás képeitől, ha a Ravel-féle zenekari változatot kell hallgatnom – miközben az eredetit persze, nagyon szeretem. Érdekes, sőt, furcsa módon Weber zongoradarabjáról (Felhívás keringőre) viszont azt tartom, hogy gazdagodott Berlioz hangszerelésétől.
Lisztre kellemes hivatkoznom, mert két halmaz elemeit is szaporította. Zongoraátiratait, mint pl. a Beethoven-szimfóniákét, nem tekintem önálló műveknek, pontosabban önálló munkáknak tekintem, de nem új műveknek (ellentmondásban a Bach–Vivaldi esettel), ezek egyébként eleve népszerűsítő céllal készültek. A zongora-parafrázisok (pl. valamely Verdi- vagy Bellini-opera témáira) már új, szuverén művek, melyekhez a forrás csak ürügyül szolgál.
Sajátságos eset a fenti két eljárás határán lavírozni: amikor a végtermék nem parafrázis (tehát az eredeti témák nem csak idézőjelbe rakva szerepelnek), de az átirat fogalmát már jócskán meghaladtuk. Egyik ilyen kedvencem Sztravinszkij Pulcinellája, ami nem más, mint Pergolesi-művek szüzességének elvétele (nem találok jobb kifejezést rá; aki ismeri akár a balettet, akár a szvitet, vélhetőleg érteni fogja, mire gondolok). Természetesen vitán felül áll, hogy a Pulcinella új, önálló darab. Nem ennyire kedvencem, de ötletnek nagyon szellemes Erik Satie Bürokratikus szonátája (Clementi-témákra), mely méltó zenei párja a híres-hírhedt Duchamp-festménynek (L.H.O.O.Q.)

Bach szóló hegedűre írt műveihez Schumann készített zongorakíséretet. Nem hallottam még, úgyhogy nincs róla véleményem. Egyes nézetek szerint Schumann kockafejű volt, aki nem bírta elképzelni, hogy igazi, komoly darabok megszólalhassanak egy szál hegedűn. Ezzel látatlanban vitatkozom. Schumann elképesztően nyitott szellem volt, kockafejűséggel vádolni nagyfokú tájékozatlanságra (és nagyképűségre) vall. Vélhetőleg a kora volt, nem kockafejű, hanem olyan ízlésű, melybe nem fért be a szóló hegedű, és Schumann így próbálta meg népszerűsíteni Bachot. Más lehet a helyzet Grieg (általam szintén nem ismert) eljárásával, amikor is Mozart zongoraszonátáihoz hozzáírt még egy zongorányit – mert, úgymond, soványnak tartotta az eredetit.

* * *

Az általánosságok után valami konkrétumot is (már úgy értem, ami miatt ez a bejegyzés létrejött). Hadd bocsássam előre, hogy nem vagyok híve ún. komolyzenék ún. könnyűzenei feldolgozásának. Nem előítéletből, hanem mert alig találtam olyan művet, amely megfelelt volna a „miért hallgassam inkább azt” kritériumának. (De például a már említett Egy kiállítás képeit mindig is szerettem az Emerson, Lake and Palmer trió olvasatában.)
No szóval. A következő énekest előbb hallottam, mint tudtam volna a nevét, és sokáig azt hittem róla, hogy nő, mégpedig olyan hangterjedelemmel, amilyennel Yma Sumac rendelkezett. Pedig férfi, és Michael Schiefel a neve. Jellegzetes stílusára talán a leginkább az jellemző (vagy szabatosabban, a stílusát leginkább az határozza meg), hogy saját énekhangját is hangszerként kezeli. Előadásában (Carsten Daerr, Lukács Miklós és Szandai Mátyás társaságában) izgalmas, mondhatni, csiklandós Bach-átdolgozásra bukkantam. Az eredeti mű a Das Wohltemperierte Klavier első kötetének harmadik, Cisz-dúr prelúdiuma és fúgája. Meghallgatható itt, a YouTube-os alkalmazásban. Mivel Schiefelék csak a prelúdiumot dolgozták fel, érdemes megállni 1'14"-nél, és úgy elindítani a lejjebbi alkalmazást, ha össze akarjuk hasonlítani a két művet.




(Itt vallom be, hogy elkövettem azt a perverziót is, hogy a két alkalmazást egyidejűleg futtattam. Izgalmas.)

6 megjegyzés:

Vajda János írta...

Kedves Gyuri!

Perverz alak lehetek, mert rögtön a duettet indítottam, több, mint izgalmas.
Nagyon jó ez értekezés, és szinte mindenben osztom is véleményedet. Való igaz, az egyetlen könnyűzenében interpretált és hallgatható mű a Kiállítás képei az ELP-től...
Érdekes ennek a jelenségnek a leképezése a könnyűzenére. Ott szinte mindennaposak az úm. feldolgozások, persze az esetek többségében csak más zenekari felállásokban szólal meg silányabbul az eredeti. Ugyanakkor születnek olyan átiratok, amik sokkal többet adnak az eredetinél.
erre különösen a Beatles számok igen alkalmasak. saját zenei blogomon tervezek egy olyan Beatles összeállítást, amiben minden szám nem a Beatlesszel fog szólni. A kor túllépett a beat kezdetein és a képzettek és igényesebb előadók kihozták azt, ami a slágerecskékben rejlett. (Nem rég ment Jaco Pastoriusszal a Dear Prudence, hát igazi csemege volt.)
Amit nem igazán szeretek, amikor a könnyűzenét szimfónikus zenekarokra hangszerelik át. Minek, írják meg rögvest abba, nem?
Miként tette ezt a Yes Presence albummal.
Ebből persze kivételt képeznek Frank Zappa szerzeményei, hiszen saját, kamara, vagy szimfónikus műveit azért írta át rockzenekarra, hogy el tudja adni azokat. De Ő meg is tehette bátran, hiszen a saját "termékeiről" volt szó.
Szóval, alaposan lehet vesézgetni ezt a témát, bocsánat, ha a könnyűzenére szűkítettem a mondanivalómat.

Köszönöm az írást, jó kis szellemi csemege volt!

Vajda János írta...

Bocsánat néhány elgépelésért...
Még valami, kíváncsi lennék, Te hogyan állsz a Mahler-féle Halál és a leánykához?
Én nagyon szeretem. Talán azért, mert azt hallottam először, és arra állt a fülem. Szeretem a Schubert vonósnégyest is, de a két féle mű más hangulatot áraszt magából.
Azért merem jónak tartani, mert más érzéseket ébreszt...
Köszönöm!

anna írta...

Üdv,
tetszett az írás, de valahogy amolyan interruptus érzéssel hagyott itt, még a prelúdium és a feldolgozás meghallgatása után is. Mintha csak egy előszót olvastam volna valamihez, ami végül is nem jött létre, nem bontódott ki.
Engem az átiratok kapcsán mindig az borít le (és ki), és tulajdonképpen ez egyfajta laikusi feedback is lehet a témára, hogy mennyire más értelmet nyer(het) pusztán egy másik hangszer által a mű; véve például például Bach hegedű- és zongoraversenyeket, vagy hegedűszonátákat és zongorás átirataikat. De akár Chopin Milstein-féle képződményeit.

Mindenesetre tetszett a téma és a feldolgozás.:-)

Ria írta...

Kedves György!

Magam is örülök annak, hogy rátaláltam az mp3 lejátszás lehetőségére, habár, csak egy zeneszerető "botfülű" vagyok.
Igaz, tudom, Kodály szerint nincs botfülű gyermek. Sőt, szüleim, általános iskolai énektanárom szerető türelmének köszönhetően, még hiszek is benne! Mégis, megtapasztaltam, hogy vannak zenei élmények, melyeket nem élhetek át úgy, mint a zenei érzékkel bővebben megáldottak.:(
De ez, ma már nem bánt.:)
Így, minden zenét képes vagyok úgy hallgatni, mintha még sosem hallottam volna hozzá hasonlót.
Aztán, vagy tetszik, vagy nem, ami persze, inkább szól rólam, mint a mű zenei értékéről.

Ha nem is mindig érzékelhetem azokat a zenei különbségeket, amiről írsz, mégis szívesen olvasom a blogodat, mert kitágítja a számomra érzékelhető vlág határait.
Szia: Ria

Jgy írta...

Kedves János! Köszönöm dicsérő szavaid és az észrevételeket. Nincs mit hozzátennem, annál is kevésbé, mert az ún. könnyűzenében meglehetős járatlan vagyok.
Nekem a Schubert d-moll vonósnégyes mahleri átirata nem adott pluszt, de eddig mindig valami szerkezeten (leginkább rádióban) hallottam. A helyszínen kéne hallanom, hogy véleményt mondhassak.
Kedves Anna! Sajnos, igen. A blogbejegyzéseimben visszatérő hiba, hogy csak abbahagyva vannak, nem pedig befejezve. Igyekszem és törekszem.
Kedves Ria! Azt írod ugyan, hogy semmi baj, mégis érezni vélek valamiféle kisebbségi komplexust. Bántana, ha kiderülne, hogy miattam, mert a bejegyzéseimmel (többek közt) éppen arra törekszem, hogy felismerjük: nem kell meteorológusnak, légkörkutatónak vagy éppen festőnek lennünk ahhoz, hogy elgyönyörködjünk egy vörös-arany naplementében.

Ria írta...

Kedves György!
Figyelmedet köszönöm!
Minden rendben. Tényleg!:)
Befogadásesztétikai törekvéseidet nagyra értékelem!
Érdeklődve várom újabb írásaidat.
Szia: Ria