Jancsikám, Isten éltessen! (SMS K. J. mobiljára)
Na, szóval. Augusztusban Kovács Jancsi
hatvanéves lett.
Általában ő a szakmán belül a Kovács Jancsi.
Nincs kedveskedő ragadványneve, mint Gidának (emlékszik még valaki?), Juminak
(emlékszik még valaki?), Turpinak, nincs minősítő ragadványneve, mint Műanyagpörköltnek
vagy Ígér hercegnek volt, nem vezetéknéven ismerik, mint „a” Ferencsiket, nem
hivatalos néven emlegetik, mint Fischer Ádámot, ő a „Kovácsjancsi”.
Hadd jegyezzem meg, hogy nekem akkor is Jancsi
volna, ha a fenti bekezdés állításai hamisak volnának. Merthogy már a szüleink
is jóban voltak. Az öreg Kovácsot még apám ismerte, azt hiszem, a Pedagógiai
Főiskoláról. Bandi bácsiról külön posztot lehene írni, a Rákóczi Gimnázium
legendás magyartanára volt. Terveztük, hogy érettségire majd fölkészít magyarból,
de abban az évben, ’77-ben meghalt.
Jancsi mamája, Ella néni óvónő volt. Egyszerű,
kedves teremtés, akit anyám előszeretettel nevez butának, holott Ella néni nem
buta, csak végtelenül naiv, tiszta lelkű. Ő például mindenkor kerülte a durva
beszédet, kivéve egy alkalmat – ahogy elmesélte –, amikor a piacon egy munkás
külsejű munkás ismételten megtaszította a zöldségesládájával, és akkor Ella
nénit elfutotta a méreg, és ledobva magáról a több ezer éves európai kultúrát,
ráförmedt a munkás külsejűre, hogy „maga hólyag!”.
Ahogy mondom, a családok összejártak. Az
esetek többségében mi voltunk náluk, jóval ritkábban ők nálunk. (Bandi bácsi
láncdohányos volt, talán ezért.) Kovácsékhoz a baráti beszélgetésen kívül azért
is jártunk (illetve egy idő után már csak engem küldtek), mert Bandi bácsi
viszonylag olcsón tudott libamájat szerezni.
A beszélgetések olyanok voltak, mint a legtöbb
beszélgetés értelmiségi és nem különösebben jól kereső családok között a
hatvanas-hetvenes években. Szakmai témák, anekdoták, hétköznapi történetek,
viccek és óvatos politizálás. Időnként Jancsi játszott valamit (merthogy a
karmesterképző előtt a zongoraszakot is elvégezte.) (Egyébként Bandi bácsi is
tanult hangszert, de csak egyetlen esetre emlékszem, amikor előkapta a
csellóját.)
Később aztán rákaptam szólóban Jancsira, talán
amiatt is, hogy korban ő állt hozzám a legközelebb. Mentalitásban nem: amennyire
rühelltem én gyakorolni, annyira megszállottan gyakorolt ő. Számára nem volt
félvállról vehető feladat.
Akkoriban engem az ún. komolyzene alig (vagy sem)
érdekelt (akkoriban a kémiába voltam belebolondulva), de Jancsival
gyakorlatilag mindenről lehetett beszélgetni. Persze, a hazai terep neki
mégiscsak a muzsika volt, így fordulhatott elő olyan (erre az egy esetre
emlékszem), hogy én az elemek Mengyelejev-féle periódusos rendszeréről meséltem
neki (amit nagy türelemmel végighallgatott), ő meg A három narancs szerelmesét
zongorázta-énekelte-vinnyogta-kukorékolta el nekem (amit meg én hallgattam meg
nagy élvezettel). Később aztán már nagy százalékban a zene volt köztünk a
beszédtéma. Én – úgy 12-13 évesen – rákattantam az ún. komolyzenére, és
Kovácsék elképesztően bő kölcsönhanglemez-forrásnak bizonyultak.
A Jancsira való rákattanás csak módjával ment,
mert szinte sosem ért rá. Amire tehát úgy emlékszem vissza, hogy mekkorákat
beszélgettünk a házuk közös kertjében, vagy micsoda séta volt az Kelenföldön,
vagy meglátogattuk kollégáját-barátját, Lendvai Györgyöt, és hogy az milyen jó
volt – ez mind egy-egy eset, ami aztán nem ismétlődött meg. De éppen ezért
élesebbek az emlékeim.
A ház (a Stollár Béla utcában) közös kertjében
egy padon ücsörögtünk, amikor jött egy anyamacska a kölykeivel. Én egy hosszú
fűszálat húzkodtam a kölykök előtt, akik annak rendje és módja szerint rá is
izgultak a játszási vadászzsákmányra. Az anya unottan figyelte a hülyéskedést.
Jancsi megjegyezte, hogy az anya úgy néz, mint egy szülő, akinek tetszik, hogy
a gyereke Verne Gyulát olvas, de ő maga már nem venné kézbe.
Kelenföldön a Mesterdalnokokról volt szó (többek között). Ugye, jól tudom,
kérdeztem, hogy a második felvonás végén… igen, mondta Jancsi, ott van egy nagy
bunyó. (Ezeket a mondatokat az ő hangján, az ő szájberendezésével kell elképzelni.)
Lendvai Gyurinál sosem volt bezárva a bejárati
ajtó, és egy rakás gyereke volt. Amikor Jancsival meglátogattuk, nagyot tudtam
villantani, mert akkoriban robbant be a zenei köztudatba (itthon legalábbis) az
új találmány, a szintetizátor (Emerson, Lake & Palmer; Rick Wakeman), és én többet tudtam róla, mint mondjuk, Jancsi. És ez minden hangot tud, mondtam
lelkesen. Fingani tud?, kérdezte Lendvai, én meg vihogtam. (Egyébként nem
sokkal ez után egy gyönyörű Fideliót
láttam az Operában [Erkelben?] Lendvai Gyuri vezényletével.) Amúgy az a kör, mármint
Jancsi és zenésztársai, de a papa, Bandi bácsi is, gyermeki örömét lelte a
malackodásban. A legtöbb obszcén rigmust Bandi bácsitól tudom.
Jancsiban amúgy is volt (és van) valami nagyon
gyermeki, ami egyfajta régimódisággal párosul. Amikor a kórussal próbált,
mondta, hogy hallottam már, micsoda
tigrisek ülnek a tenor szólamban. De ha például az A vagy F próbajelhez
kellett lapoznunk, akkor Aladárt és Flóriánt mondott, sosem valami gyakoribbat,
mint Andrást vagy Ferencet (a hölgyektől elnézést). Egyébként ez is amolyan egyetlen alkalom
volt, hogy kórustagként szerepelhettem Jancsival (Haydn: Nelson-mise). A másik ilyen egyetlen az volt, amikor a
Hungarotonnál montírozhattam egy lemeze felvételét (Mendelssohn: Szentivánéji álom és Schubert Rosamunde kísérőzene-részletek.)
Ezek, persze, csak morzsák, szilánkok. De a
koncertélményeimről nemigen tudok beszélni, mert egyrészt az se sok volt,
másrészt mit mondjak róluk? Jók voltak, olykor lélegzetelállítóan jók. Úgy egy
éve előkerültek régi magnószalagjaim. Ezek általában nem fontosak, a rádióból
fölvett zenéket tartalmazzák. Volt viszont egy, amire a Zeneakadémián egy kölcsönzött UHER
riportermagnóval készítettem egy kalózfelvételt. A nem tudom, melyik zenekar
(talán az ÁHZ, ma Nemzeti Filharmonikusok) játszott. A teljes műsorra nem
emlékszem, de volt Debussy: Jeux és
Schumann III. (Rajnai) szimfóniája (ez utóbbit vettem föl), Jancsi vezényelt.
Na, ezt a tekercset azóta sem találom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése